Saturday, October 27, 2012

kuasa dan tanggungjawab

antara kuasa dan tanggungjawab, yang mana perlu kita dahulukan??adakah kuasa terlebih dahulu?ataupun adakah tanggungjawab mendahului kuasa?

" wahai pemimpin, gunakanlah kuasa yang diberikan kepadamu untuk menggalas tanggungjawab yg telah diamanahkan agar mudah urusan akhirat mu "

oleh itu, kepada semua pemimpin walau sebesar dan sekecil mana jenis pimpinan maka perlu bagi dirimu menjalankan tugas yang diberi..semua manusia di dunia ini merupakan pemimpin, dilahirkan sebagai pemimpin walaupun hanya sebagai pemimpin di kelas semasa sekolah rendah..kuasa dan mandat diberi harus seiring dgn tanggungjawab yang dilakukan..

sedar atau tidak, walau kita tidak nampak atau tidak diberikan kuasa, kita adalah pemimpin dan semua pemimpin ada kuasa bagi pimpinan mereka dan haruslah kuasa itu digunakan untuk menjalankan tanggungjawab..

imam di masjid, merupakan pemimpin dan kuasa yg ada padanya perlulah digunakan untuk menjalankan tanggungjawab yang diberi iaitu imam kepada makmumnya..walau kita tidak sedar akan kuasa, tapi yakinlah kita semua pemimpin dan punyai kuasa dan kita wajib menjalankan tanggungjawab..

kesimpulan yang mampu dilakukan disini adalah, walau siapapun diri kita ini, walau tinggi mana pun pangkat atau rendah jawatan diberi, kita merupakan pemimpin dan pemimpin punyai kuasa yang mana kuasa tersebut harus digunakan sebaiknya bagi menjalankan tanggungjawab..tanggungjawab pelajar adalah belajar..jadi wahai pelajar, belajarlah kamu kerana itu tanggungjawab bagi dirimu..akan disoal di akhirat akan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kamu..

sebar senyuman, senyum selalu, anda pemimpin, jalankan tanggungjawab diberikan kepadamu =)

spread salam, spread smile =)

No comments:

Post a Comment